У Львівській політехніці підбили підсумки тренінгів та опитування для кураторів

Наталія Павлишин, Центр комунікацій Львівської політехніки
Головний корпус Львівської політехніки

Кілька років поспіль відділ навчання та розвитку персоналу Львівської політехніки проводить тренінги для різних категорій академічного й допоміжного персоналу. Обов’язковою складовою таких тренінгів є опитування, які допомагають проаналізувати запити і потреби політехніків, удосконалювати різноманітні процеси, впроваджувати інноваційні методи в роботу та навчання.

У цьому навчальному році для кураторів студентських груп першого курсу бакалаврату провели два вебінари під час яких викладачі отримали інформаційні матеріали та рекомендації з налагодження роботи з групами, які курують. Багато з них вже мають багаторічний досвід роботи зі студентами, тож ділилися з учасниками методами її організування.

– Цікавою є практика ІГДГ та ІППО, де на допомогу кураторам першокурсників залучають старшокурсників, які консультують і пояснюють особливості організації навчального процесу – зокрема, як працює ВНС, чому важливо користуватися корпоративною е-поштою, як заходити в особистий е-кабінет студента, де розміщені відповідні навчальні корпуси, зазначені в розкладі, як обрати дисципліну за вільним вибором студента тощо, – розповіла керівниця відділу навчання та розвитку персоналу Надія Любомудрова.

Керівник уповноваженого підрозділу з антикорупційної діяльності Львівської політехніки Віктор Фурсов ознайомив учасників вебінару з документами, які регулюють діяльність цього відділу в Університеті, повідомив, куди звертатися в разі проявів академічної недоброчесності, відповів на запитання наставників груп.

Після вебінару учасникам запропонували пройти опитування з можливістю залишити запитання, що найбільше цікавлять студентів, з якими працюють ці куратори.

– В опитуванні взяло участь 23 % наставників першокурсників. Кожен п’ятий із них був призначений вперше. Майже 70 % кураторів організовують або планують організувати різноманітні заходи у позанавчальний час, а майже 25 % кураторів вважають, що студенти це мали б робити самостійно, – пояснила Надія Любомудрова. – Важливо було також зрозуміти, наскільки куратори ознайомлені з проблемами. Понад 45 % кураторів вказали на різні проблеми, які озвучують першокурсники. Найбільше це стосується адаптації до великої кількості навчального матеріалу; уміння працювати з ВНС; отримання е-скриньок корпоративної пошти; незадовільного стану кімнат у деяких гуртожитках, відпрацювання пропущених за станом здоров’я занять; можливості переведення на бюджетну форму навчання; проблеми з доступом до інтернету в корпусах Львівської політехніки. Як вдалося з’ясувати, 91 % опитаних кураторів відповіли, що самотужки розв’язують більшість проблем студентів.

Обговорюючи пропозиції поліпшення роботи кураторів, здебільшого озвучили побажання належно оцінювати таку роботу: внести ці години до основного навчального навантаження або матеріально заохочувати, або додавати бали до рейтингу.

Як зазначила Надія Петрівна, найбільше запитань від кураторів стосувалося поселення в гуртожитки, ремонту сходів між гуртожитками № 8 і № 10 та роботи студентської поліклініки. Також звучали запитання щодо можливостей займатися у спортивних секціях і занять із фізкультури, які відбуваються на кафедрі фізичного виховання. Окрему увагу надали організуванню харчування студентів, оскільки всі перерви тривають по 15 хвилин і цього часу не завжди достатньо, щоб встигнути поїсти й не запізнитися на пари.

За результатами опитування і вебінару для кураторів виокремили кілька запитань до адміністрації Університету.

На запитання, які стосувалися роботи Центру тьюторства і менторства, відповів перший проректор Олег Матвійків.

Чи діятиме в Університеті анонсована школа тьюторства?

– У межах проєкту Erasmus+ PROMENT формуємо Центр тьюторства і менторства (T&M Центр), докладніше на сайті проєкту. Плануємо, що Центр буде створений у січні 2024 року. Після розгортання його роботи розроблять повноцінну вебсторінку з контактною інформацією та описом діяльності Центру. Наперед можу сказати, що фахівці Центру проводитимуть тренінги для викладачів і студентів про методи взаємодії старшокурсників із першокурсниками. Для кураторів додатково розроблять курс підвищення кваліфікації на 1,0 кредит.

Які функції кураторів можна делегувати тьюторам?

– Тьюторам можна делегувати такі функції, як ознайомлення першокурсників з інформаційними системами Університету, координування роботи з бібліотечними фондами, рекомендації щодо занять на кафедрі фізичного виховання, розкриття потенціалу першокурсників щодо занять спортом та художньою творчістю тощо.

Як поширювати досвід залучення старшокурсників до комунікації з першокурсниками?

– Основним способом залучення старшокурсників до програми тьюторства є запровадження вибіркової дисципліни в гуманітарному блоці з умовною назвою «Основи менторства та тьюторства». В рамках цієї дисципліни заплановано практикум, де старшокурсники будуть виконувати програму тьюторства над групою першокурсників. Керівництво практикумом здійснюватимуть викладачі, а консультування щодо заходів тьюторства зможуть надавати фахівці T&M Центру.

Цікавило кураторів і те, якими документами регламентована їхня робота та які функції передбачає таке наставництво?

Чи призначення куратором можна обумовлювати критеріями мотивації, добровільності тощо?

Перший проректор Олег Матвійків зазначив:

– Роботу куратора чи наставника студентської групи регламентує Положення про наставника академічної групи, в якому зазначено основні права та обов’язки наставника. Також пам’ятаю, що раніше в Політехніці всім кураторам видавали щоденник, де були описані їхні права та обов’язки, визначено навчальне навантаження, заохочення тощо. Вважаю, що варто взяти цей колишній щоденник за основу, модернізувати його відповідно до сучасних вимог і розробити новий щоденник або краще – пам’ятку куратора. І, як уже було сказано, потрібно інтегрувати в роботу куратора нову структуру – Центр тьюторства та менторства.

Запитували куратори й про ситуацію в Університеті з інклюзією та зазначили, що є запит на заняття фізкультурою в групах для студентів з обмеженнями за станом здоров’я. Проте є також запити на заняття у спортивних секціях, зокрема в секції шахів.

Олег Михайлович наголосив, що пропозиція добра, однак інклюзії бувають дуже різні, тому треба розробити цілу систему залучення студентів з інвалідністю до занять з фізичного виховання.

– Наразі на кафедрі фізичного виховання студенти, які мають обмеження за станом здоров’я (незначні порушення постави, вади зору, слуху, серцево-судинної системи тощо) займаються безпосередньо у своїх академічних групах, згідно з чинною навчальною робочою програмою. Кожен викладач індивідуально підходить до такого студента, зважаючи на гранично допустимі фізичні навантаження.

Окремої програми для занять з фізичного виховання для студентів з інклюзією поки що не розроблено. На 1-му та 2-му курсах (з якими працює кафедра фізвиховання) студентів з інвалідністю немає.

Однак у майбутньому можна передбачати появу студентів на протезах чи з ампутаціями різного роду, і до цього потрібно готуватися. Це питання обговорювали з керівництвом кафедри фізичного виховання, і їм уже поставлено відповідне завдання. А щодо шахів – на кафедрі працює старший викладач Артем Хрипач, який проводить заняття з шахів. Також функціонує секція шахів, де займаються студенти, які входять до збірної Університету. На початку навчального року формуються навчально-тренувальні групи з видів спорту, зокрема з шахів. Студенти приходять згідно з розкладом секцій і записуються після пробного заняття. На другому курсі студенти займаються в секції шахів на вибір (137 ос.).

Який механізм звернення студентів (і працівників теж) по медичну допомогу та її надання в разі погіршення самопочуття?

– У Львівській політехніці в 1-му навчальному корпусі працює медпункт, де можна отримати первинну медичну допомогу. Студентам чи працівникам Університету в разі потреби слід звертатися безпосередньо у медпункт. Графік роботи медпункту від 10:00 до 15:00 з понеділка по четвер. Контактний телефон (032) 258–2732.

Куди звертатися студентам, що проживають у гуртожитку, у разі високої температури, ознак вірусного захворювання?

Хто уповноважений видати довідку, що студент не може відвідувати заняття?

Відповіді на ці запитання дав проректор з науково-педагогічної роботи та соціального розвитку Роман Корж:

– На території Студентського містечка Університету працює студентська поліклініка, де студенти, які проживають у гуртожитках, можуть отримати і кваліфіковану медичну допомогу, і належні медичні документи щодо відвідування занять.

Чи є можливість укладення угод між Університетом і культурно-просвітницькими закладами міста щодо пільгової ціни на квитки (коли на подію йде більша група)?

– Така можливість є. Університет має угоду з Драматичним театром імені Марії Заньковецької. Також є домовленість з Департаментом культури Львівської ОДА щодо інформування Університету про безкоштовні та пільгові концерти у Львівській філармонії, про відкриття та презентації різноманітних виставкових проєктів у музеях Львова. Студенти, у яких батьки є учасниками бойових дій, мають можливість відвідувати музеї та виставки безкоштовно. Крім того, студентський квиток забезпечує можливість відвідування музеїв та виставок зі знижкою від 30 % до 50 % вартості. На час воєнного стану театри Львова не мають можливості забезпечувати пільговими квитками всіх студентів, оскільки пріоритетними є учасники бойових дій ті їхні сім’ї.

За докладнішою інформацією слід звертатись у відділ молодіжної політики Університету (кімната 233 головного корпусу). Керівник – Володимир Залуцький.

Як відбувається оцінювання за дисциплінами? Як можна перейти на іншу спеціальність, в інший ННІ, з комерційної форми на бюджетну, як отримати стипендію тощо – такі запитання ставлять наставникам першокурсники. Тож кураторів цікавить, де дізнатися повну інформацію про організацію навчального процесу, не перечитуючи всіх положень та нормативних документів. Також запропоновано розробити коротку «Пам’ятку куратора» з відповідями на ці запитання.

Проректор з науково-педагогічної роботи Олег Давидчак:

– «Пам’ятку куратора» розробимо. Проте на всі особливості процесів куратори не зможуть давати студентам відповіді з огляду на різноманітні умови та обмеження, які прописані у згаданих нормативних документах. Куратор повинен скеровувати студентів до дирекції чи бухгалтерії для консультування.

Як поліпшити доступ до мережі Інтернет на території всіх корпусів? Багато і студентів, і викладачів змушені користуватися своїм приватним мобільним інтернетом від оператора мобільного зв’язку, який не всюди є однаково надійним.

Чи можемо провести опитування, щоб визначити проблемні зони та забезпечити якісний доступ до мережі у всіх корпусах?

Ці запитання прокоментував проректор з науково-педагогічної роботи та інформатизації Павло Жежнич:

– Якщо йдеться про Wi-Fi-доступ до інтернету, то Wi-Fi Університету nulp доступний у 15 корпусах. Звичайно, ступінь покриття в різних корпусах не однаковий, та насамперед забезпечено найбільші корпуси, що мають найширший попит.

Wi-Fi-мережа й далі розвивається, і щороку покриття збільшується. Таке розширення плануємо за пропозиціями інститутів чи окремих кафедр. Якщо є потреба, то на рівні Університету можна провести додаткове опитування щодо проблемних зон покриття.

Також змінено порядок під’єднання до мережі Wi-Fi nulp, і кожен студент чи викладач, який має обліковий запис @lpnu.ua, може приєднуватися до цієї мережі.

Чи є для студентів можливість дво-триденного перебування на базі Університету в с. Славську (неповна зміна) у вихідні?

Проректор Роман Корж зазначив:

– Наразі така можливість є лише у період табірних змін, тобто під час зимових і літніх канікул. Між цими періодами навчально-оздоровчі табори Університету не працюють.