Вища школа потребує ініціативи студента: поради психолога першокурсникам Львівської політехніки

Ірина Мартин, тижневик «Аудиторія»
Герб Львівської політехніки

Анастасія Широка, асистент кафедри теоретичної та практичної психології Львівської політехніки, дає поради першокурсникам, як адаптуватися до студентського життя.

Початково у першокурсника виникає стан розгубленості. Типово новачки називають три складні для них речі – розкидані корпуси, відмінність шкільного й університетського навчання, різні вимоги викладачів.

Перша моя порада вивчити, де що розміщено, аби знати, куди бігти. Зрештою, на сьогодні можна скористатися допомогою карт, навігації, інтернету загалом. Деколи студенти місяць шукають, де відбуваються пари, адже корпуси розміщені не лише навколо головного, а й на Театральній, Князя Романа, Чупринки… Пригадую випадок, коли через місяць після початку навчання я зустріла коло кафедри схвильовано-розгублених маму і доньку. Донька не ходила на пари, тому що не знала, куди йти. Ми години дві сиділи з ними на кафедрі і говорили, де відбуваються пари. Сконтактували зі старостою, щоб вона допомогла дівчині.

Друга проблема полягає в тому, що вчорашні школярі звикли до уніфікованої шкільної освіти – всі вчаться приблизно за однаковими програмами, виконують однакові завдання, вчителі ставлять однакові вимоги, діє однакова система оцінювання.

Студентам спершу незвично, що кожен викладач має свої вимоги, починаючи від шкали оцінювання і закінчуючи тим, що вивчати. Кожен по-своєму ставиться до присутності на парах, відпрацювання пропусків. Мені теж було б важко відразу запам’ятати, до прикладу, в кого треба писати конспект, а в кого можна просто слухати, адже викладачів є багато. Тому студенти часто роблять навпаки – де не треба відпрацьовувати, відпрацьовують, а де треба – ні.

У кожній групі повинна бути людина, яка бере на себе класичні обов’язки нагадувати. Такі сумлінні і надійні є в кожній групі. Тому не треба боятися звертатися до них, шукати допомоги. Ці студенти – помічники викладача, тому що енну кількість разів доводиться пояснювати те саме.

Не треба боятися говорити з викладачами, підходити, цікавитися. Все-таки виш потребує більше ініціативи студента. Це не школа, коли вчителька про все нагадує і записує в щоденнику.

Великий ресурс дає спілкування зі старшокурсниками. Від них можна дізнатися про потенційні труднощі, які можуть бути пов’язані як з особливостями конкретного викладача, так і з вивченням деяких предметів. Тут відразу зникає багато тривог. А від старшокурсників можна дізнатися, яку стратегію доречно вибрати, скажімо, на фізкультурі й таким чином уникнути багатьох проблем. Є викладачі, до яких треба мати підхід. І той, хто вже пережив цих викладачів, може поділитися, як це краще зробити. Наприклад, ось тому треба все вчасно здавати, а ось цей до вас буде несправедливо ставитися і треба то просто пережити.

Питання №1 в усіх першокурсників: як складемо першу сесію? Здебільшого новачки в університеті думають, що не переживуть її. Коли вже пізнають, за якими правилами відбувається навчання, то до другої сесії мають більш зібраний підхід.

Також треба звикнути до нових людей у групі. Деколи студенти бояться, що не знайдуть друзів, не зживуться в гуртожитківській кімнаті. Допомагає відкритість, готовність спілкуватися.

Багато у групі залежить від лідерів, які починають грати першу скрипку. Тобто якщо вони імпульсивні, агресивні, то вся група обирає таку форму поведінки. Якщо лідер організований, то в групі започатковують добрі традиції – вітати один одного з днем народження, плескати в долоні, коли хтось зазнає вдачі, допомагати в навчанні.

Зазвичай сильні школярі стають сильними студентами, адже в школі людина повинна навчитися вчитися, бути організованою, вміти структурувати матеріал, вникати в суть питання, осмислювати текст. Загалом успішність студента можна спрогнозувати за різними чинниками, але шкільне навчання доволі впливає на це.

Коли з першого курсу студенти влаштовуються на роботу, це негативно позначається на навчанні. До сьогодні у моїй практиці був лише один студент, якому вдавалося поєднувати роботу й навчання, він добре організовував себе. У цьому випадку лише мотивації недостатньо. Потрібні риси організаційні.

Отож, мої поради тим, хто розпочинає навчання:

  • бути відкритим,
  • не боятися запитувати,
  • починати дружити,
  • вивчити корпуси,
  • не панікувати перед незнайомим і новим,
  • знати про свого куратора,
  • батькам доречно мати контакт із куратором,
  • не залишатися на самоті, коли ти приїхав з іншого міста.

Зазвичай адаптаційний період першокурсника триває два місяці.