Доцент Університету Олександр Захар’яш про створення інтелектуального продукту високої якості

Tech StartUp School Львівської політехніки
Олександр Захар’яш

Про науку та просвітництво – у розмові з тренером мобільної лабораторії Tech LabInno, кандидатом фізико-математичних наук, доцентом кафедри загальної фізики Інституту прикладної математики та фундаментальних наук Національного університету «Львівська політехніка» Олександром Захар’яшем.

– Розкажіть коротко про себе та чим займаєтесь у мобільній лабораторії ТехЛабіно.

– З дитинства мріяв пов’язати професійну діяльність із наукою. Завжди цікавився науковими дослідами, власноруч створював різні механічні та електронні пристрої.

Пам’ятаю стан емоційного піднесення в момент, коли «видав» перші звуки й запрацював саморобний радіоприймач. Усім цим радісно ділився з друзями, заохочував до спільної діяльності. Через багато років збагнув, що саме тоді вперше проявилася схильність до профорієнтаційної роботи і залучення молоді до самостійної наукової і технічної творчості.

Далі було навчання в університеті, захист дисертації, золота медаль і нагорода Гран-прі на міжнародних виставках «Робота з молоддю – погляд в майбутнє».

Безмежно вдячний нашому ректорові Юрію Ярославовичу Бобалу за допомогу і підтримку у створенні та реалізації культурно-просвітницької програми Національного університету «Львівська політехніка» – «Виховуємо аристократів духу», якій Патріарх УГКЦ Блаженніший Святослав уділив Архиєрейське благословення.

Презентація програми відбулася під час проведення інтелектуально-просвітницького заходу «Університет інтелекту «Біля Ратуші» 26 вересня 2015 року. Реалізуючи цю програму, Львівська політехніка не на рівні декларування, а на практиці змінює менталітет громадянського суспільства, втілює доктрину верховенства Науки і Духовності в житті людини і держави в цілому.

В рамках згаданої програми відбулося багато візитів у школи, ліцеї, коледжі, культурно-освітні осередки усіх областей Західного регіону. Ми на практиці переконалися, що сучасне суспільство спрагло за неквапливим, ґрунтовним, доступним поясненням з уст досвідченого науковця-професіонала багатьох явищ і процесів, що відбуваються у довкіллі.

Саме це стало моєю місією в мобільній лабораторії ТехЛабіно: пояснити всім без винятку категоріям відвідувачів наших заходів тонкощі взаємодії та функціонування різних механізмів і пристроїв, збудити в дитини прагнення власноруч творити корисні речі, забезпечити радісний блиск у дитячих оченятах від пережиття «таїнства» першого особистого доторку до Науки.

Ще два дуже серйозні і важливі мої завдання:

  • сформувати у всіх без винятку відвідувачів моєї експозиції переконання, що вони є учасниками наукових показів та їхнього обговорення, а не спостерігачами «фокусів»;
  • участь у наукових показах – перший крок до науки, а не «шоу».

– Чому погодились взяти участь в проєкті?

– Я не погоджувався брати участь у проєкті, я про нього мріяв. Вважаю, що я прийшов у проєкт не з порожнім портфелем ідей та планів і не з «блискучими очима невігласа», який створює непотрібну метушню, який готовий щось робити, але не знає що і як. У цьому проєкті я бачу потужну платформу, на якій спільно з організацією UNICEF ми втілюємо в життя культурно-просвітницьку місію Університету і Tech Startup School.

Такий проєкт є чудовою нагодою об’єднати висококваліфікованих професіоналів з метою створення нового інтелектуального продукту високої якості. І перші кроки вже зроблено: почалася ділова взаємодія з представниками офісу організації UNICEF з метою інтелектуалізації наявного проєкту або підготовки нового.

На цей момент розглядаємо проєкт «Наука Музики – Музика Науки». Назва тимчасова, але мені дуже подобається, буду намагатися її відстоювати. Можливо, оберемо назву «Фізика Музики – Музика Фізики», також гарна.

Зміст і алгоритм виконання цього проєкту, за задумом, полягатиме у тісній взаємодії фізики, філософії, музики, математики і… всіх охочих відвідувачів. Але це, поки що, ніби секрет.

– Що дає дітям участь у заходах ТехЛабіно? Такі заходи потрібні? Чому?

– Переконаний, що заходи ТехЛабіно потрібні і дітям, і дорослим. Ми з приємністю констатуємо, що обрана нами ідеологія взаємодії з громадянським суспільством свідчить про те, що інтелектуальний менталітет освітнього простору навколо лабораторії ТехЛабіно еволюціонує в напрямі позитивних змін.

Ще раз наголошую, мобільна лабораторія ТехЛабіно – не локація, де демонструють шоу, і не музей науки в мініатюрі. Я радію з того, що це вже зрозуміли школи, ліцеї, гімназії і громади загалом. Про це свідчать пропозиції укласти з нами угоди про довготривалу співпрацю.

На наших очах мобільна лабораторія ТехЛабіно стає інтелектуальним клубом людей різного віку з нестримним бажанням пізнавати красу світу в атмосфері щасливої потреби взаємного спілкування.

Це, своєю чергою, створює передумови для забезпечення комплексу цілеспрямованого здійснення формувальних впливів, які забезпечують мотиваційно-компетентнісний інтерес майбутнього суб′єкта діяльності у сфері історично, соціально, економічно і психологічно фіксованих форм суспільної свідомості на основі природних та сформованих у нього особистісно-професійних рис.

Тобто, крім популяризації науки, ми здійснюємо не менш важливу місію – профорієнтаційну роботу як для дітей, так і для дорослих.

Повний текст інтерв’ю – на сторінці Tech StartUp School у соцмережі Фейсбук.

Олександр Захар’яш Олександр Захар’яш на профорієнтаційному заході Олександр Захар’яш на профорієнтаційному заході Олександр Захар’яш на профорієнтаційному заході Олександр Захар’яш на профорієнтаційному заході Олександр Захар’яш на профорієнтаційному заході Олександр Захар’яш на профорієнтаційному заході