Директор Інституту дистанційного навчання Дмитро Тарасов розповів про алгоритм дій у разі виникнення проблем з ВНС

Лідія Неплях, Центр комунікацій Львівської політехніки
Директор Інституту дистанційного навчання Дмитро Тарасов

З переходом на дистанційне навчання всі студенти та викладачі знову повернулися до постійної роботи у Віртуальному навчальному середовищі. Про оновлення ВНС, а також про те, що робити, коли зіткнувся з технічними проблемами, і хто такий системний адміністратор, розповідає директор Інституту дистанційного навчання Дмитро Тарасов.

Дмитре Олександровичу, розкажіть, будь ласка, чи були якісь оновлення у Віртуальному навчальному середовищі за останні місяці?

– Навесні розпочався карантин, тож через велику кількість користувачів різко збільшилося навантаження на Віртуальне навчальне середовище. До того його використовували як додатковий інструмент для навчання, а з початку березня воно стало критичним засобом навчання. Викладачі взялися активно наповнювати платформу відповідними матеріалами, щоб студенти мали змогу підготуватися до занять та іспитів. Результатом цього стали проблеми з доступністю серверів, бо вони не були розраховані на таке інтенсивне навантаження. Після цього Центр інформаційного забезпечення збільшив продуктивність серверів, щоб пікове навантаження, яке зросло у п’ять разів, нормалізувалося.

Крім того, ми надсилаємо викладачам інструкції з роботи для оптимізації навантаження. Зокрема, пропонували не вимагати від студентів, щоб ті під час занять обов’язково заходили у ВНС. Студент може ознайомитися з методичними матеріалами, коли йому зручно, а не під час пари. Адже, якщо всі студенти одночасно будуть заходити у ВНС, це створить пікове навантаження. Ще ми радили викладачам використовувати такий спосіб перевірки знань, як тести. Краще проходити їх увечері або після обіду, щоб не створювати пікового навантаження під час пар чи іспитів.

Також прохали викладачів у роботі зі студентами використовувати корпоративну пошту Львівської політехніки, надсилати файли туди, а не у ВНС. Це сприяло б економії ресурсів і пришвидшенню роботи навчальної платформи. Збільшення продуктивності сервера допомогло нам успішно завершити сесію. Ще нам треба було оновити програмне забезпечення. Ми почали робити це влітку і закінчили в середині вересня. Ви, напевно, помітили, що ми вимкнули роботу платформи на день. Це було зроблено для того, щоб завершити процедуру оновлення відповідних файлів. Крім усього іншого, цього семестру треба зробити ще дві справи: додатково оновити ВНС і закупити нові сервери для Центру інформаційного забезпечення. Якщо все буде успішно з тендерами та деякими організаційними питаннями, то ми посилимо потужність ВНС. Треба збільшувати кількість процесорів, об’єм оперативної пам’яті та дискового простору. ВНС – теж програмний продукт, як і телефон та комп’ютер, що потребує періодичного оновлення для стабільної й коректної роботи навчального середовища.

– Яка гарантія того, що, коли закуплять нові сервери, система працюватиме злагоджено і ВНС не буде «зависати»?

– Ми вже бачили продуктивність платформи минулого семестру з тією кількістю студентів та викладачів, що користувалися нею. Якщо відбудеться тендер на закупівлю серверів, який, до слова, залежить від багатьох обставин, тоді ми збільшимо ресурси ВНС. Наступне питання – раціональне використання платформи. Ми наголошуємо на тому, що краще не розміщувати великі документи (зокрема, курсові, реферати тощо) у ВНС, щоб не навантажувати його, а надсилати на пошту, оцінки ж публікувати в навчальному середовищі.

– Чи змінилося щось в інтерфейсі ВНС?

– Тема змінилася в роботі програмного забезпечення, яке називається Moodle, на базі цієї системи працює ВНС. Ми перевели платформу на ту тему, яку підтримує Moodle. Зважаючи на те, що надалі ми будемо оновлювати навчальне середовище з переходом на новий сервер, тему зафіксували й поки що дизайн не змінюватимемо. Найімовірніше, цю тему використовуватимуть до кінця року, щоб не ускладнювати роботу користувачів, адже людина звикає до певного функціонала.

– Куди звертатися студентам і викладачам, якщо стаються якісь технічні проблеми з ВНС?

– Якщо студенти не мають контактів системного адміністратора, вони можуть зв’язатися з ним через кафедру або викладача, що може надіслати список проблем, з якими зіткнувся студент. Я б радив студентові звертатися до викладача тієї дисципліни, до якої він не має доступу. Якщо викладач не може розв’язати це питання самостійно, наприклад, прикріпити до дисципліни студента, що з якихось причин не приєднаний, тоді він або студент звертається до системного адміністратора Інституту. На жаль, таких звернень інколи буває дуже багато, хоча часто ці питання можна вирішити на рівні кафедри.

– Чи могли б ви пояснити, хто такий системний адміністратор і де його знайти?

– Контакти системних адміністраторів є в Центрі інформаційного забезпечення. В кожному інституті Львівської політехніки працює один або два системні адміністратори. Це люди, які мають певний досвід у розв’язанні інформаційних питань, пов’язаних з обліковими записами студентів і викладачів, а також питань, що стосуються налаштування дисциплін ВНС. Системні адміністратори мають додаткові повноваження надавати доступ викладачеві до дисципліни. Далі викладач надає доступ до дисципліни студентові. Це зроблено для того, щоб був певний порядок. Крім того, на кафедрі є люди, яких делегувала дирекція Інституту, що мають повноваження системних адміністраторів. Вони теж можуть надати викладачеві повноваження приєднувати студентів. Якщо викладачі стикаються з нетиповими проблемами, наприклад, коли є якась помилка, яку не може усунути системний адміністратор, треба звертатися до Інституту дистанційного навчання, де фахівці будуть з’ясовувати, у чому проблема.

Якщо студент не може знайти системного адміністратора на кафедрі, треба надіслати йому листа. Якщо писати з особистої пошти про те, що ви не маєте до чогось доступу, системний адміністратор не зрозуміє, хто йому пише, тож краще надсилати листа з корпоративної пошти.

– Що робити, якщо не відтворюються «Мої курси» або інші функції у ВНС?

– Звісно, так не має бути. Якщо сторінка не відкривається, студентові треба пересвідчитися, чи немає в нього якихось проблем з інтернетом, адже пристрої бувають різні, інтернет за якістю теж. Був випадок, коли студент відкрив дуже багато вкладок з мобільного телефону, відповідно, пам’яті смартфону не вистачало – і ВНС не відкривалося. Тож варто перевірити мобільний пристрій, адже він не завжди може сповістити, у чому проблема.

Якщо ви перевірили пристрій та під’єднання до інтернету і з’ясувалося, що ВНС справді не працює, треба написати листа до нашого підрозділу – відділу організаційного супроводу дистанційного навчання. У нас є поштова скринька IDN.supr@lpnu.ua, можна звертатися сюди.