Вступ 2018: рейтингові списки

Директор ІКТА Львівської політехніки професор Микола Микийчук: нові спеціальності для студентів-комп’ютерників

19 грудня 2017, 10:47
Тетяна Пасович, тижневик «Аудиторія»

На нещодавньому засіданні Вченої ради Інституту комп’ютерних технологій, автоматики та метрології серед актуальних питань розглядали нові спеціальності та зміни у навчальних планах. Просимо директора ІКТА професора Миколу Микийчука поділитися намірами щодо розширення напрямів підготовки студентів.

– Життя зараз таке динамічне, що спонукає нас усіх щось міняти, реагувати на зміни в суспільстві. Уся Політехніка активно розвивається. Враховуючи попит на ринку праці, а також намагаючись заохотити абітурієнтів обирати наші напрями, у своєму інституті намагаємось оперативно пропонувати нові спеціальності та спеціалізації. На стадії завершення перебуває перейменування спеціальності «Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка». Подання на перейменування вже є у Кабінеті Міністрів. Щоб студент одразу зрозумів, про що йдеться, щоб назва відображала суть того фаху, який він отримає, тепер спеціальність називатиметься «Інформаційно-вимірювальні технології».

Крім цього, зараз ми відкрили спеціалізацію «Тестування засобів вимірювань та їх програмного забезпечення». Ми вважаємо, що сучасний інженер без уміння програмувати не дуже затребуваний: чи то ти працюєш у хімічних технологіях, чи на будівництві, чи в механіці, чи в електричній інженерії, інженер має бути ще й програмістом.

А ось буквально вчора, 13 грудня, подали на засідання науково-методичної ради документи на ще дві спеціалізації й відновлення третьої. Ідея щодо першої виникла в ході роботи над держбюджетною темою, яка тривала три роки (зараз якраз завершуємо її), – інтеграція методів і засобів вимірювання, автоматизації, опрацювання та захисту інформації в базисі кіберфізичних систем. Будь-який сучасний об’єкт можна представити як кіберфізичну систему. Основна ознака кіберфізичної системи – високий рівень використання комп’ютерних технологій; без, наприклад, сенсорики (сприйняття навколишнього світу та його характеристик), тобто без вимірювань вона неможлива. І от ця наша робота показала, що такий підхід дуже важливий. Відтак будемо запроваджувати спеціалізацію «Інженерія кіберфізичних систем».

Ще одна світова тенденція, на яку ми реагуємо, – ситуація із захистом інформації. Звичайно, усі ми знаємо останні події у світі (масштабні кібератаки, поширення шахрайства у сфері електронних розрахунків тощо), розуміємо важливість питання захисту інформації, її збереження. Підготовка спеціалістів, які б робили це фахово, дуже важлива. Випускники цієї спеціалізації повинні ще розумітися в питаннях адміністрування в галузі інформаційної безпеки. Тобто на підприємстві завжди має бути людина, яка контролюватиме всі процеси, пов’язані з інформацією.

Ну, і хочемо створити спеціалізацію «Адміністрування систем кібербезпеки». У нас є сім кафедр, багато професорів, досвідчених викладачів, які десятками років працюють у галузі комп’ютерних технологій. Тепер і в науці, і на виробництві відбувається перехрещення спеціальностей, тому все актуальнішими є міждисциплінарні дослідження. Так само й будь-який інженер у галузі вимірювань має знати, як захистити інформацію. Також він повинен розуміти, що робити з комп’ютером при організації спеціалізованого контролю. Фахівець у галузі захисту інформації без знання основ використання засобів вимірювань також не може бути фахівцем у галузі комп’ютерних технологій. Тобто комп’ютерні технології передбачають зараз, що сучасний фахівець повинен володіти великим набором фахових знань у галузі, які власне у нашому інституті сконцентровані. Звичайно, при цьому він обов’язково має мати добру фундаментальну підготовку (математика, фізика).

Властиво, що дають нам спеціалізації? Можливість оперативно реагувати на затребуваність на ринку праці. Завдяки дворівневому рівню підготовки (бакалавр, магістр) ми маємо таку можливість. Отож, намагаємося нею користатись.

Перша спеціалізація пройшла вже всі процедури, відтак зможемо запропонувати її студентам уже з нового навчального року. На інші ще чекають усі регламентні процедури (затвердити навчальні програми тощо). Не впевнений, чи встигнемо це все за півроку. Але намагатимемось якнайшвидше запровадити і їх у навчальний процес.