Катерина Гречин, тижневик «Аудиторія»
Наталія Шаховська

Відмінник освіти України, декан повної вищої освіти ІКНІ, професор кафедри інформаційних систем та мереж Наталія Шаховська належить до тих людей, які, за словами проректора з наукової роботи Політехніки Наталії Чухрай, «допомагають студентам у креативній інноваційній роботі, даючи їм разом із теоретичними знаннями практичні навички».

Здається, лише вчора й сама була студенткою (щось у зовнішньому вигляді збереглося й донині: така ж підтягнута, молода; коли за великим столом у деканаті працює зі студентами, не відразу й помітиш між ними викладача). Та це лише на перший погляд, бо на рахунку Наталії Богданівни – два захисти дисертацій (кандидатської та докторської), три монографії, чотири підручники, більше 170 статей, четверо захищених кандидатів наук, двоє – на підході, кілька ще вчаться; двічі була стипендіатом Кабінету Міністрів і двічі – стипендіатом Верховної Ради для молодих учених. Сфера її наукових інтересів – простори та сховища даних, інтелектуальні системи підтримки прийняття рішень, методи інтеграції та агрегації даних, методи усунення невизначеностей, проектування розподілених інформаційних систем. Поставивши перед собою мету, доводить її до логічного завершення, намагається бути в курсі найновіших українських та іноземних фахових тенденцій.

Окрім своєї кафедри й інституту, Наталію Шаховську час від часу можна побачити і в Інституті телекомунікацій, радіоелектроніки та електронної техніки.

– З Наталією Богданівною познайомився на захисті її кандидатської дисертації в нашому інституті, – говорить голова спеціалізованої ради із захисту кандидатських і докторських дисертацій ІТРЕ, професор кафедри теоретичної радіотехніки і радіовимірювань Богдан Мандзій. – Відразу зрозумів, що вона дуже старанна, спокійна, витримана. Нині п. Наталія – член нашої спецради і навіть одного разу змогла успішно замінити нашого секретаря під час захисту його аспіранта. В нас захищаються і її аспіранти, до підготовки яких ставиться дуже відповідально. Маємо спільну статтю з питань впровадження нових інформаційних технологій в навчальний процес. Окрім нас, авторами її є й ректор нашого університету професор Юрій Бобало та завідувач кафедри загальної та теоретичної електротехніки ІЕСК професор Петро Стахів. А ще – спільний підручник з основ теорії електричних кіл, в якому вона відповідала за електронну частину засобів імітаційного моделювання електричних кіл. Наталія Шаховська належить до молодого покоління науковців, яке добре знає засоби інформаційних технологій, активно впроваджує їх у навчальний процес.

У Наталії Богданівни час – на вагу золота: багато займають паперова робота, яку не любить залишати «на потім», лекції, робота зі студентами та й наукові дослідження не відпускають від себе. Ними зуміла зацікавити кількох своїх аспірантів, тож у тій царині нині не сама.

– Студенти других-третіх курсів, зазвичай уже працюють, тому не завжди можуть відвідувати всі пари, – розповідає Наталя Богданівна – Розумію, що гроші, звичайно, важливі, та пропуски можуть згодом «відгукнутися» на кар’єрному зростанні. Саме тому вирішила зацікавити їх навчанням. Розпочала із заміни частини лабораторних занять на розробку і реалізацію різних ігор. Ідея успішно спрацювала. Перші спроби належно оцінив ІТ-кластер. Пробували податися на найбільшу програму Європейського Союзу – міжнародний конкурс «Горизонт-2020» (на жаль, одного бала не добрали).

– Які найцікавіші студентські проекти?

– П’ятикурсник Андрій Бідочко розробив гру, в основі якої – стратегія захоплення території. Згодом він її успішно продав. Завершуємо госпдоговірну тематику для ЛОДА: студенти розробили систему електронної черги в садочки, через яку батьки можуть зареєструвати дитину, і довідатися про чергу в інші садочки. Ведемо переговори з містом про залучення студентів до проекту «Розумний район» (район Наукової). Їхні стартапи будуть використані й у конкурсах Бізнес-інноваційного центру, що працюватиме у Політехніці. Студенти пишуть і публікують статті, готують тези до конференцій. Двоє з них, виступаючи цьогоріч на конференції «Інформатизація навчального закладу», дуже вдало презентували свою пропозицію щодо заміни певних лабораторних занять на розроблення ігор. Студентських ідей маємо багато.

– Дбаєте про те, щоб вони «засвітилися» ще й за кордоном?

– Кілька наших студентів торік взяли участь у конкурсі стартапів у Любліні. Двоє з них перемогли, а сімом іншим запропонували свої стартапи реалізувати в Польщі. Намагаємося шукати шляхи отримання подвійних дипломів. Цього року один наш студент поїхав на навчання в Лодзь, кілька – в Краків. Працюємо й з абітурієнтами. Весною старшокласники зможуть взяти участь у семи міських інтернет-олімпіадах з різних предметів і в одній обласній.

– Що для Вас головне в роботі зі студентами?

– Навчити їх мислити логічно, працювати на конкретні результати, зрозуміти, що поєднувати науку, практику і навчання можна не лише в ІТ-компаніях, а й в університеті, робити кар’єру в Україні і Політехніці зокрема. На жаль, охопити всіх студентів такою співпрацею практично неможливо. Зазвичай, працюю з тими студентами, які хочуть розвиватися, довідатися більше.